Het ‘nieuwe’ logo van Apeldoorn
Vandaag kwam ik al browsende het onderstaande bericht van Peter Eemsing (Eigen! Magazine) tegen en hiermee wordt wederom aangetoond dat de gemeente Apeldoorn de ‘eigen’ ondernemers niet stimuleert. Daarnaast is het afgeleverde werk nou niet echt iets om over naar huis te schrijven.Ik deel de mening van Peter…lees zelf maar!
Vandaag groots in de Stentor: “ Nieuwe logo Apeldoorn past beter bij het blaadje”
Als sceptische lezer denk ik dan: waarom dan? En vanwaar de “geruststellende” mededeling vanuit de gemeente (kennelijk bedoeld voor de sceptische lezer) dat het nieuwe logo zo goedkoop mogelijk doorgevoerd, al het oude briefpapier en envaloppen maken ze eerst op!.
Wat stoort mij dan toch als sceptische lezer?
Ten eerste irriteert me het al jaren dat onze Gemeente niet de moeite neemt om een Apeldoorns buro of kunstenaar te vragen voor dit soort dingen. Deze mensen hebben binding met de stad en weten wat er leeft. Nu krijgt eenzolderkamerbureau uit Zoetermeer (je vraagt je af hoe de Gemeente daar terecht is gekomen), de order van maar liefst 9.500 euro.
Ten Tweede. Was het was wel hard nodig om het bestaande logo op te frissen en waarom kon de Gemeente (die toch niet erg ruim in haar centjes zit) niet wachten tot de stadscommissie haar onderzoek heeft gedaan ter zake de vraag hoe Apeldoorn te promoten buiten de stadsgrenzen? Moet het ontspannen en eigentijds zijn? Past dit bij het nog te vormen profiel over Apeldoorn? Waarom vooruitlopen op de zaken?
Dan als laatste, de gekozen letter is een slechte keuze! De basis voor dit font: de Titillium, is ooit ontwikkeld door een italiaanse studenten van de Campi Visivi’s Type Design Acedemy. Doordat het ‘hippe font’ niet alle vormen bevatte die men van een lettertype verwachte is dit lettertype door ontwikkeld in America door verschillende ontwerpers in samenwerking met de originele designers.
Er werd een lettertype gezocht wat een zacht handgeschreven gevoel had maar wel met een hele duidelijke uitstraling en een precies gebruik. Vooral leraren hadden de behoefte aan een lettertype die het makkelijker maakte voor kinderen om te lezen en leren als alternatief voor een zogenaamd handgeschreven lettertype. Daarom heeft een Amerikaans team de Panefresco ontwikkeld als gratis lettertype voor leraren. En daardoor word dit lettertype ook veel op scholen gebruikt in de lesstof.
Een prachtig initiatief een gratis lettertype, maar doordat iedereen het gratis mag gebruiken is, behalve dan het blaadje, de identiteit van Apeldoorn weg. Want elke slager, bakker en fietsemaker mag dit gebruiken in hun logo of briefpapier. Natuurlijk was dit met het oude lettertype de Univers Condensed ook zo, maar die werd gebruikt in een meer speelse opzet dan nu het geval is. Uiteindelijk is er het blaadje blijven staan met het woord Apeldoorn erachter in een lettertype wat iedereen kan en mag gebruiken, dus geen ‘eigen’ identiteit.
Als slot, het lettertype is genaamd naar een deegsoort, die in veel italiaanse recepten word gebruikt, past ook wel bij onze uitstraling als koekenbakkers!
ps. de Stentor had er inmiddels al wat moeite mee het logo in zijn geheel te gebruiken
pss. wil je ook z’n mooi logo, download het gratis lettertype hier het is nu al een trend bij de ondernemers in apeldoorn
Reacties zijn gesloten.